Znak towarowy Oktoberfest chroniony ale nie dla festiwali

Znak towarowy Oktoberfest chroniony ale nie dla festiwali

28 października 2020
Udostępnij:

Miasto Monachium ponownie przegrało sprawę marki Oktoberfest. Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) oddalił wniosek stolicy Bawarii o rejestrację znaku towarowego słownego Oktoberfest dla szeregu towarów i usług.

W tym roku pierwszy raz w czasach po II wojnie światowej piwny festiwal musi zostać odwołany z powodu ograniczeń koronawirusowych, jednak wciąż pozostaje jedną z najbardziej rozpoznawanych imprez masowych w Europie. Zapewne dlatego poprzez rejestrację jego nazwy jako znaku towarowego władze miasta Monachium starają się uzyskać możliwie szeroką ochronę dla swojego najsłynniejszego wydarzenia.

W czerwcu 2016 roku „Oktoberfest” został zgłoszony w EUIPO jako znak towarowy Unii Europejskiej. Jednakże początkowo Urząd odmówił rejestracji znaku towarowego dla dużej części żądanych towarów i usług: wszystkich towarów i usług z klas 3, 4, 6, 9, 14, 16, 18, 21, 24, 25, 26, 28 , 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 38, 39, 41, 43 i części 45. Nie zgadzając się z takim rozstrzygnięciem Urzędu, władze miasta złożyły odwołanie od decyzji. W jego wyniku udało się obronić zgłoszenie dla kolejnych towarów i usług, między innymi dla pamiątek i produktów reklamowych, takich jak kosmetyki, figurki, sprzęt RTV, biżuteria, wyroby z papieru, produkty gospodarstwa domowego, odzież, zabawki. Urząd odrzucił jednak zgłoszenie znaku towarowego dla piwa, innych napojów i żywności, a także dla usług organizacji festiwali i rozrywki w klasie 41. W uzasadnieniu Urząd wskazał, że znak towarowy Oktoberfest ma charakter opisowy dla wszystkich towarów, które mają związek z festiwalami (klasa 41, dostarczanie żywności i napojów, artykułów spożywczych i napojów jako towarów). Co ciekawe, w toku postepowania wpłynęły także uwagi podmiotów trzecich, w których wskazywano, że festiwale o nazwie „Oktoberfest” są organizowane w wielu miejscach w Niemczech i poza nimi np. w Fuldzie, Hamburgu, Frankfurcie, nad jeziorem Bodensee, w Branderburgiii, Mannheim czy Wiedniu. Pomimo podjętych prób przedstawienia szeregu dowodów miasto Monachium nie zdołało wykazać, że słowo Oktoberfest nabrało, szczególnie w zakresie usług organizacji festiwali,  wtórnej zdolności odróżniającej w wyniku jego używania i jest kojarzone tylko z wydarzeniem organizowanym na Theresienwiese („błoniach Teresy”) w Monachium.

Jeżeli taka decyzja będzie ostateczna, władze niemieckiego Monachium nadal nie będą mogły zakazać ponad 2000 Oktoberfestów urządzanych w innych miastach. Jednakże w przypadku towarów oznaczonych słowem Oktoberfest, dla których udało się obronić zgłoszenie, po uzyskaniu rejestracji miasto Monachium będzie mogło zwrócić się do ich producentów z żądaniem uiszczenia opłat licencyjnych, których wartość może sięgać 100 milionów euro rocznie. Może nawet zakazać używania znaku do określonych towarów lub usług, jeśli uzna, że ​​jest to niewłaściwe.

O ile władzom miasta, jak na razie, nie udało uzyskać rejestracji znaku „Oktoberfest” dla piw, to marka obejmująca piwa charakterystyczne dla festiwalu – Oktoberfest-Bier – jest chroniona od 20 lat. Prawa do znaku towarowego należą do Stowarzyszenia Browarów Monachijskich (Verein Münchner Brauereien) i mogą być używane tylko przez sześć tradycyjnych monachijskich browarów Augustiner, Hacker-Pschorr, Spaten, Löwenbräu, Paulaner i Staatliches Hofbräuhaus Munich jako znak wspólny. Jednak wyłączność dotyczy tylko Unii Europejskiej.

Zobaczymy jak potoczą się losy tej sprawy i czy władze miasta Monachium zdecydują się na dalszą walkę, tym razem już przed sądami unijnymi, gdyż wiadomo już, że uzasadnienie wydane przez EUIPO zainspirowało miasto Monachium do złożenia wniosków o ochronę oznaczeń Münchener Oktoberfest“  oraz „Oktoberfest München“. Takie zestawienia słów mogą mieć większe szanse na skuteczną ochronę, choć ostateczna decyzja nadal należy do Urzędu.

Treść artykułu ma na celu przedstawienie ogólnych informacji związanych z danym tematem. W przypadku konkretnej sprawy należy zasięgnąć specjalistycznej porady uwzględniającej indywidualne okoliczności.

Warszawa

JWP Rzecznicy Patentowi
ul. Mińska 75
03-828 Warszawa
Polska
T: 22 436 05 07
E: info@jwp.pl

NIP: 526 011 18 68
REGON: 010532597
KRS: 0000717985

Gdańsk

JWP Rzecznicy Patentowi
Budynek HAXO
ul. Strzelecka 7B
80-803 Gdańsk
Polska
T: 58 511 05 00
E: gdansk@jwp.pl

Kraków

JWP Rzecznicy Patentowi
ul. Kamieńskiego 47
30-644 Kraków
Polska
T: 12 655 55 59
E: krakow@jwp.pl

Wrocław

JWP Rzecznicy Patentowi
WPT Budynek Alfa
ul. Klecińska 123
54-413 Wrocław
Polska
T: 71 342 50 53
E: wroclaw@jwp.pl